Budowanie grupy docelowej

grupa docelowa klientów

Jeżeli decydujemy się na jakiekolwiek działania marketingowe, niezależnie czy chodzi o te „klasyczne” czy internetowe, musimy zdefiniować pewną grupę odbiorców. Przyczyna takich działań jest dość prosta. Pozwoli nam to na efektywniejsze wykorzystywanie naszych zasobów poprzez skierowanie podjętych akcji do konkretnej grupy zamiast do całej populacji. Dobrze wiemy, że jeżeli coś jest dla wszystkich, to równie dobrze jest dla nikogo. Jak stworzyć swoją grupę docelową?

Jak dobierać?

Żeby poznać swoich odbiorców, na samym początku powinniśmy skrupulatnie przeanalizować naszą ofertę oraz stworzyć pewnego rodzaju profile klienta zainteresowanego naszymi usługami. Wbrew pozorom nie chodzi tu tylko o kwestie czysto demograficzne jak miejsce zamieszkania, stan cywilny, czy wielkość dochodu, ale także zagadnienia natury behawioralnej, takie jak zachowania na naszej stronie, lub to czy zakupy są powtarzalne. Wbrew pozorom, takie dane są nie tak trudne do znalezienia, jeżeli wiemy gdzie szukać.

Skąd brać dane?

W marketingu internetowym najbardziej podstawowym narzędziem służącym do badania i analizy zachowań osób odwiedzających naszą stronę jest Google narzędzia do budowy grupy docelowejAnalytics. Dane uzyskiwane z niego są bardzo szczegółowe, a co najlepsze – darmowe! Jak dokładne bywają? Znajdziemy tam informacje o tym, która płeć chętniej przegląda zasoby naszej strony, z jakich krajów i miast pochodzą użytkownicy, w których godzinach najchętniej korzystają z Internetu czy nawet to, czy wykorzystują do tego komputery stacjonarne, czy urządzenia mobilne. Takie dane pozwolą na dokładną analizę tego, do kogo powinniśmy kierować nasze produkty lub usługi.

Tworzenie persony

Często jest tak, że następnym podejmowanym krokiem jest stworzenie persony. Jest to nic innego jak zbudowanie pewnej „osoby”, która stanie się autentycznym odbiorcą naszej firmy. Przypisujemy do nich pewne schematy zachowań, cechy demograficzne czy inne tego typu czynniki. Dzięki temu znacznie lepiej będziemy mogli dopasować komunikaty kierowane do grupy odbiorczej, ale także da nam świadomość gdzie szukać nowych Klientów.

Podsumowanie

Stworzenie własnej grupy docelowej jest absolutne niezbędnym krokiem do podjęcia w momencie, gdy chcemy osiągać lepsze wyniki sprzedażowe. Zawężenie kręgu odbiorców pozwoli nam na lepsze dotarcie do ostatecznego odbiorcy, pomijając tych, którzy w żaden sposób nie byliby zainteresowani naszym produktem czy usługą. Spróbujcie, sami zobaczycie, jaka to pomoc!